Hlavní obsah

Automobilce Lamborghini se daří. Až moc

Foto: Lamborghini

Momentálním „tahounem“ týmu Automobili Lamborghini S.p.A. je SUV Urus

Automobilka Lamborghini se chystá v nadcházejícím roce omezit výrobu. Důvod je vlastně poměrně prozaický – italský výrobce exkluzivních sportovních a luxusních vozů chce zachovat exkluzivitu značky, a proto do budoucna stanoví jakýsi „strop“, tedy maximální počet vyrobených vozů, který by roční produkce neměla přesáhnout.

Článek

Automobili Lamborghini S.p.A. v roce 2019 již po deváté v řadě překoná své vlastní prodejní rekordy. Pro rok 2020 se však prodeje mají ustálit, a to na hodnotě nepřesahující 8 500 prodaných kusů kvůli zachování exkluzivity a lepšímu udržení hodnoty již prodaných vozů. Majitel automobilky, koncern VW Group, by však rád viděl tato čísla vystoupat až k pětimístné cifře. Na to však automobilka potřebuje čtvrtý stálý model v nabídce, což se nestane dříve, než v roce 2025.

„Toto finální rozhodnutí učinili naši akcionáři v kombinaci se souhlasem vedení z VW Group. Což potvrzuje to, že celý tým okolo automobilky Lamborghini udělal velký kus práce.“ nechal se slyšet Stefano Domenicali, současný výkonný ředitel automobilky.

V roce 2018 prodeje stouply o 51 procent na 5 750 prodaných vozů a výnos stoupl o 40 procent na 1,4 miliardy eur. Rok 2019 však zaznamenal další nárůst jak v prodejích, tak v zisku, když se prodalo přibližně 8 200 vozů s rozzuřeným býkem ve znaku. Dalším podstatným faktorem je, že automobilka jako taková se dostala do mnohem širšího povědomí nejen díky prodejům, ale také díky internetu a sociálním sítím. Podle Domenicaliho byl již nejeden zákazník ochoten připlatit až 25 tisíc eur nad kupní cenu, když mu bude importér schopen okamžitě dodat vůz, byť použitý. Takový je o Lamborghini zájem.

Exkluzivita nad zlato

„Na SUV Urus se v průměru čeká 9 měsíců, což na high-endové SUV není nic výjimečného. Například na Aventador S se čeká i rok a Aventador SVJ je vyprodaný. Na Huracán se potom čeká půl roku.“ pokračuje Domenicali. Zároveň však jedním dechem dodává, že na klíčových trzích, jako je Kalifornie, Florida nebo Střední a Dálný Východ, se objevuje jeden staronový trend – lidé prý chtějí přijít do showroomu a odjet v autě, které viděli na vlastní oči.

Málokoho by pak překvapilo, že většinu prodejů zastává SUV Urus. Tento segment momentálně zažívá obrovský boom a vstupují do něj automobilky, u kterých bychom si ještě před patnácti, ba dokonce deseti lety nedokázali SUV představit. Podle Domenicaliho dělal Urus v druhé polovině roku 2019 dokonce 70 procent prodejů.

Zajímavé potom je, že Lamborghini drží poměrně slušnou základnu stálých zákazníků – podle Domenicaliho se přibližně 70 procent zákazníků „vrací“ k Lamborghini se zájmem o obnovu vozového parku. Věk klientů je však poměrně různý – u SUV Urus se pohybuje v rozmezí 45 až 55 let, kdežto u ryze sportovních vozů jsou tyto pomyslné nůžky podstatně více rozevřené. Tam se bavíme o rozmezí 30 až 45 let.

Dokonce i něco jako „rodinné Lamborghini“ se dočká svého prodejního stropu: „Za celý rok 2019 Urus tvořil okolo 60 procent celkových prodejů značky, což činí zhruba 4 500 kusů. Zároveň jde o maximální kapacitu pro tento model. Máme tu možnost tohle číslo ještě navýšit, ale nechceme.“

Úspěch na všech frontách

Lamborghini dokonce zažívá i poměrně slušný rozvoj na takových trzích, které jsou pro automobilku řekněme „rozvojové“ – tedy trhy, ve kterých se jejich obchodní potenciál teprve projeví, řeč je především o Rusku a Indii. Za uplynulý rok v Rusku stouply prodeje Lamborghini sice „jen“ na 126 kusů, ale i tak jde o dvojnásobek oproti roku předešlému. Podobný trend lze pozorovat na indickém trhu, kam se dovezlo 40 italských luxusních vozů s býkem ve znaku. A co domácí trh? „V Itálii nám stouply prodeje dokonce trojnásobně, a to na 200 kusů za rok. Proto zvažujeme, že bychom alespoň v případě Urusu zrychlili výrobu, abychom zkrátili čekací lhůty, protože úspěch tohoto modelu předčil všechna naše očekávání.“

Další krok: čtyřmístné GT, a to i na elektřinu

Domenicali také víceméně potvrdil, že další metou bude GT s uspořádáním 2+2: „To je naše momentální představa. Koncepce a design už jsou víceméně hotové, ale projekt je momentálně pozastaven. Chceme dodržet slovo a nový model uvézt až mezi lety 2025-2027, ne dříve. Takový model by pak mohl nabídnout různé varianty pohonu – včetně té plně elektrické.“

Domenicali si od této strategie slibuje také to, že firma neutrpí zásah v oblasti marže. A díky „stropu“ na přibližně 8 500 prodaných kusech by se výdělek měl pozvolně, ale stabilně zvyšovat. Svou roli také začnou hrát i náhradní díly, protože s příchodem Urusu se značně zvýší roční nájezd majitelů vozů Lamborghini. „Zákazníci Urusu najezdí ročně cca 15 tisíc kilometrů, kdežto u Aventadoru jsou to pouze 4 tisíce kilometrů a u Huracánu přibližně 6,5 tisíce kilometrů.“ dodal Domenicali. Zároveň pak přiznává, že automobilka nehodlá upustit od malosériových speciálů. Třeba nedávno představený hypersport Sian se rozprodal za pouhé tři měsíce, a to zákazníci auto ani fyzicky neviděli, natož aby v něm alespoň seděli. K dispozici byl pouze model v měřítku 1:3, videa a počítačové simulace.

Další hypersport na obzoru

Příští malosériový hypersport má vzniknout pod taktovkou Lamborghini Squadra Corse, tedy továrního závodního týmu. Představí se během roku 2020. Domenicali slibuje auto speciálně navržené jak po stránce aerodynamiky, tak mechaniky, což by mělo údajně vydolovat to nejlepší z jejich ikonického atmosférického V12 o objemu 6,5 litru. Ten by mohl v novince dosahovat výkonu až 830 koní. Další na řadě pak budou zakázkové verze modelu Aventador, které vzniknou v jednom jediném kusu a budou stát okolo 3,5 milionu eur. Lamborghini prý momentálně eviduje dvě takové objednávky.

Urus jako hybrid i závoďák

Díky objemné karoserii je Urus vhodný pro implementování hybridního systému a podle Domenicaliho bude nejlepší variantou tzv. plug-in hybrid, tedy s možností nabíjení i ze zásuvky. „Na projektu se už pracuje, avšak stále pracujeme na výkonech takového vozu, což nám znesnadňuje vyšší hmotnost hybridního pohonu. Nicméně půjde o nejsilnější Urus, a bude klíčový pro trhy, kde se silniční daň odvíjí od emisí oxidu uhličitého.

Závodní Urus se má potom objevit již v roce 2020 na akci Race of Champions, kde pojede závod, jehož trať bude tažená z 80 procent na asfaltu a z 20 procent mimo asfalt. V roce 2021 by Stefano Domenicali rád viděl takzvaný Urus STX ve vlastní závodní sérii. Podobně tomu bylo u modelu Gallardo a je u současného Huracánu, kde série nese název Super Trofeo.

Reklama

Načítám