Článek
Jsou osobní automobily, které potkáváte na silnicích každý den a automobilka si při jejich prodejích mne ruce. Ovšem jsou také vozidla, o která (ač mají leckdy potenciál) nikdo moc nejeví zájem. Takové auto si koupí pár lidí ročně nebo ho samotný výrobce prvně zaregistruje v Česku a pak vyveze ven. Prozkoumali jsme statistiky Svazu dovozců automobilů, vybrali značky v Česku běžně prodávané a jejich modely s nejméně registracemi. Je ovšem potřeba zdůraznit, že se rozhodně nejedná pouze o nechtěná auta. U některých modelů stojí za nízkými prodeji velké modelové stáří (jsou to mnohdy doprodávané kusy už nevyráběného auta), nebo naopak fakt, že jde o úplnou novinku, kterou by zákazníci chtěli, ovšem ještě nedostali příležitost.
Alfa Romeo
Vášnivé italské vozy s logem Alfy Romeo uchvátí mnoho řidičů a motoristických nadšenců, ovšem už málokdo z nich vybere pokladničku a dojde si za nějaký ten milionek koupit novou Giulii. Podle SDA se za celý loňský rok zaregistrovala Alfa Romeo dohromady jen necelých 200 aut, přičemž největší nezájem byl o model Giulietta s 22 registrovanými kusy. Dva lidé si však udělali radost a pořídili si ukončenou, avšak velmi sportovní Alfu Romeo 4C.
Audi
Čeští zákazníci nechtějí kabriolety od Audi. Vloni se modely A3 Cabriolet a A5 Cabriolet dočkaly pouze jediné registrace. Slavně na tom není ani TT se čtyřmi registracemi, ovšem našel se i jeden šťastlivec, který si pořídil sportovní R8.
BMW
Také u Mnichovanů se s kabriolety dveře netrhly, vloni se udaly tři kusy řady 2 bez střechy a 25 kusů řady 4. Překvapivě 15 přihlášených kusů hlásí statistiky u modelu BMW i8, jehož základní cenovka přesahuje 4 miliony korun. Jelikož bude plug-in hybridní osmička končit, doporučujeme uspíšit její nákup.
Citroën
To u Francouzů se zákazníkům příliš nechtělo kupovat model C4 Picasso, který dosáhl 25 prvních registrací, nicméně šlo o doprodej modelové řady, kterou nahradil C4 Spacetourer, který se dostal na slušných 415 kusů. U Citroënu se dále nevedlo osobnímu Jumperu (37 registrací) a prckovi C1 (93 registrací).
DS Automobiles
Automobilka DS Automobiles (dříve luxusní odnož Citroënu) prodala vloni tři kusy hatchbacku DS 3 a 20 kusů avatgardního DS 3 Crossback. Nejlépe si naopak vedlo SUV DS 7 Crossback s 54 registracemi.
Dacia
O neúspěchu nemůžeme mluvit v případě Dacie, protože jejich nejhůře prodávaný model Lodgy obsadil 50. místo mezi osobními automobily s 1 189 prvními registracemi v roce 2019.
Fiat
Odněkud z archivů vytáhl Fiat nové Punto a přispěl do statistik třemi zaregistrovanými kusy za loňský rok. Dále nikdo moc netoužil po osobním Fiatu Fiorino (7 kusů) a se 44 registrovanými kusy neoslnil ani sporťák 124 Spider.
Ford
Vloni se v Česku přihlásil jeden kus modelu GT, sice jde o jednorožce, ale sláva, po silnicích jezdí opravdu vrcholný Ford. S 12 přihlášenými kusy neoslnil Ford Transit Connect a Ford Grand C-Max se 68 registracemi.
Honda
U Hondy je to snadné, nejvíce frčí CR-V, HR-V, Civic a nejmenší oblibě se těší Jazz, ovšem s pěkným počtem 196 prvních registrací dosahuje na 115. až 116. příčku nejvíce prodávaných vozidel za rok 2019.
Hyundai
Jihokorejská automobilka si může říci, že za celý minulý rok nejhůře dopadla osobní varianta dodávky H1 (45 registrací) a ekologické trio modelů Ioniq (celkem 148 registrací). Kupodivu se však automobilce podařilo udat šest luxusních limuzín Genesis.
Jaguar Land Rover
Britové oprášili archivy, takže v Česku přihlásili šest kusů modelu XJ. Vloni se také zákazníkům moc nechtělo brát XF (20 registrací) a XE (21 registrací). Land Rover zaměřený na populární SUV kategorii má však čísla velmi solidní. Nejslabší model je Discovery Sport s počtem 122 prvních registrací, zatímco u luxusního Range Roveru se nejméně dařilo Velaru, který i tak vloni zaznamenal 113 prvních registrací.
Jeep
Jeep Cherokee se kvůli svému asijskému vzhledu moc nelíbil, takže bylo nutné ho faceliftovat. Předchozí i současný model se však staly nejslabšími z rodiny a s 80 prvně registrovanými kusy si odnášejí titul nejméně prodávaného automobilu značky roku 2019.
Kia
To u automobilky Kia se doprodávaly crossovery Soul, ovšem i tak to vydalo na 29 registrací. Dále nebyl zájem o starší Optimu (40 registrací) a končící Carens (66 registrací). Překvapením je na korejské poměry drahý, ale velmi schopný Stinger. Automobilka dosáhla vloni 34 prvních registrací.
Lexus
Luxusní Toyoty uchvátily více méně jen lidi, kteří chtějí SUV. Sportovní kupé RC a městské CT dosáhlo pouhých 9 registrací za rok 2019. O něco lépe na tom je pouze Lexus LC (12 registrací), sedan IS (13 registrací) a limuzína LS s 15 registracemi. Nutno však dodat, že IS je jedním z nejlevnějších modelů s pohonem zadních kol, zatímco LC a LS spadají do kategorie multi-milionových vozidel.
Mazda
Na Mazdu MX-5 mnozí pějí chválu, ovšem jde o velmi specifické auto pro úzkou sortu nadšenců. Jedná se tedy o nejméně prodávanou Mazdu, ovšem i tak se loni přihlásilo 98 kusů MX-5.
Mercedes-Benz
Německá prémiová automobilka vloni dosáhla jedné registrace zombie modelu GL, tří registrací velkého kabrioletu SL a deseti registrací SLC. V malých počtech se prodával elektromobil EQC s 11 prvními registracemi, ovšem tam se opět jedná spíše o nedostupnost, a nijak hitparádní nejsou ani prodeje osobního Citanu – ten má podle SDA 46 loňských přihlášení.
Mitsubishi
U Japonců se to má trochu jinak. Celkem osm zaregistrovaných Lancerů a 15 Pajer za rok 2019 se může zdát jako propadák, nicméně jde o mrtvé modely, a zvláště u Pajera, které je v Česku žádané, je vlastně zázrak, že se tyhle vozy podařilo vůbec sehnat. Další nejméně prodávaný je pak prcek Space Star se 185 prvními registracemi a tedy 151. místem v celkovém pořadí.
Nissan
Ačkoli Nissan teď úplně nejásá z korupční aféry jejich bývalého šéfa Carlose Ghosna, jejich prodeje to nejspíš moc neovlivnilo. Prodejní etalon (Qashqai) je stále na špici, zatímco zastarávající sporťák 370 Z bez významné marketingové podpory se dočkal pouhých 13 registrací. Nejhůře na tom je sportovní GT-R se šesti registrovanými kusy, nicméně vzhledem k jeho stáří a základní ceně skoro 2,7 milionu korun je to pořád solidní výsledek.
Opel
Sice už se nevyrábí, ale přesto si našel jednoho majitele – kabriolet Cascada byl vloni nejhůře prodávaným modelem. Horká novinka představená koncem roku 2019, Zafira Life, stihla ještě čtyři registrace. Osobní verze modelu Movano zaujala jen 12 zákazníků a končící malý Adam se 30 zaregistrovanými kusy také neoslnil.
Peugeot
Automobilka Peugeot je poměrně silná, takže o neúspěchu lze hovořit jen v případě osobních mutací dodávek Partner (1 registrovaný kus) a Boxer (81 registrovaných kusů). Dále byly prodeje slabší u levného modelu 301 (113 registrací) a 108 (165 registrací).
Renault
Francouzský Renault je na tom následovně – čtyři registrace pro Twingo, slabých osm pro elektromobil Zoe, 11 pro osobní variantu Masteru a 27 pro osobní Kangoo. Nijak zvlášť nezářil ani Renault Espace se 74 prvními registracemi za rok 2019.
Seat
U Seatu má pomalejší rozjezd samostatná značka Cupra. Loňské prodeje modelu Cupra Ateca činí 31 registrací. Málo se prodávalo také končící Toledo (37 registrací), malé Mii (54 registrací) a Alhambra (126 registrací).
Subaru
Subaru je se svými prodejními výsledky více méně spokojeno, ať už z politických nebo kapacitních důvodů. Díky výprodeji WRX STi, které se umístilo na posledním místě, však vykouzlilo české zastoupení 21 lidem široký úsměv na rtech. Modely Impreza se 33 registracemi a Levorg se 38 registracemi moc nefrčely, ale s jejich dostupností byl kvůli homologacím delší dobu problém. Naopak se našlo 50 lidí, kteří si koupili Subaru BRZ – jedno z nejzábavnějších cenově dostupných kupé se zadním pohonem.
Suzuki
Znáte Suzuki Celerio? Ne? Podrobně se s už nevyráběným modelem seznámili vloni jen tři lidé. Podobný případ je Baleno se 24 registracemi, ale ani to už nenalezneme v nabídce značky. Na třetí příčce od spodu je pak Jimny se 65 registracemi, ale tady chápeme slabší výsledek kvůli přechodu na čtvrtou generaci a s tím spojenou složitou dostupností.
Škoda
Mluvit o Škodovce jako o prodejním neúspěchu v Česku snad ani nejde. Vždyť nejhůře prodávaný model patří k nejmladším, a přestože se prodává teprve pár měsíců, stejně obsadil 32. místo v celkovém hodnocení. Za Škodou Kamiq s 1 748 loňskými registracemi je pak stárnoucí Citigo s 2 743 registracemi.
Toyota
U Toyoty to je celkem čitelné – bohužel nikdo nechce sportovní GT 86, protože to se vloni dočkalo jen třech registrací. Dále se rovných pět lidí mohlo těšit z Priuse Plus, sedm lidí z klasického Priuse a nové Supry, a 15 lidí osedlalo výprodejový Avensis.
Volkswagen
Beetle bude končit, kdo si ho koupí? Tenhle slogan měl Volkswagen pouštět nahlas a všude, protože se vloni prodal jeden klasický brouk a jeden bez střechy. A touha vyrazit v autě za necelé dva miliony korun do světa oslovila jen 26 kupujících, kteří si pořídili obytný minivan California.
Volvo
Také u Volva kralují SUV, což dokazují statistiky nejméně prodávaných vozidel, spadajících mimo tuto kategorii. Vloni se v Česku zaregistrovalo 12 kusů crossoveru V40 Cross Country, 27 kusů klasické V40 (obě verze V40 skončily s výrobou někdy v polovině roku) a 47 kusů vlajkového sedanu S90. O mnoho lépe na tom byl až kombík V90 s 80 přihlášenými auty.
Tak to byly loňské propadáky, zombíci i nováčci, kteří nestihli nasbírat dostatečný počet registrací. Rok 2020 bude zase trochu jiný a my jsme zvědaví, jak se vyšvihne Škoda Kamiq, Suzuki Jimny a jak to dopadne s Alfou Romeo po fúzi koncernů PSA a FCA. Sledujte nás i nadále a nepřijdete o žádnou důležitou novinku.