Hlavní obsah

Vzácná japonská Toyota 2000 GT slaví pětapadesátiny! Stala se legendou, dnes prakticky nedostupnou…

Foto: Tomáš Hyan

Silniční bílá Toyota 2000 GT ze sbírek největší japonské automobilky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Málokterý japonský automobil dosáhl takové proslulosti, aby byl považován za sportovní klasiku, ceněnou všemi automobilovými sběrateli. Jednou z výjimek je sportovní kupé Toyota 2000 GT, jehož sériová produkce v letech 1967 – 1970 nepřevýšila 330 exemplářů, ale dodnes si ji mateřská automobilka cení jako klasickou ikonu. Dokonce natolik, že se před lety objevila v časopiseckém inzerátu spolu s moderní Celicou a výmluvným sloganem „Toyotu 2000 GT si už nekoupíte, ale Celicu můžete mít ihned“.

Článek

Toyota 2000 GT je nádherné štíhlé kupé, jehož designer Satoru Nozaki se netají inspirací Jaguarem E-Type, který zase mnozí považují za nejkrásnější britský automobil. Britské kupé bylo uvedeno o pár let dříve na autosalonu v Ženevě 1961. Satoru Nozaki vzpomíná na počátek šedesátých let, kdy studoval design na Art Center College v USA, a jednou si vyjel se svou Toyotou. Na vrcholku kopce ho předjela stříbrovlasá starší dáma v nádherném sportovním automobilu takovým způsobem, jako kdyby jeho Corona stála. Řidička seděla za volantem kupé Jaguar E-Type. Tehdy se Nozaki rozhodl, že postaví něco podobného, a bude to nejkrásnější a technicky nejvyspělejší automobil v Japonsku. A to přesto, že v roce 1963 ještě nebyla vyasfaltována ani japonská národní silnice číslo 1!

Britská inspirace E-Type

Co si Satoru předsevzal, to také splnil. Konstrukcí automobilu s interním kódovým označením MF10 byl v roce 1964 pověřen tým pod vedením šéfkonstruktéra jménem Jiro Kawano, jemuž byli podřízeni muži odpovědní za konstrukci motoru, podvozku a karoserie, a také za design a zkušební jízdy. Satoru Nozaki se samozřejmě ujal designu a Kawano mu zdůraznil jen dvě základní podmínky – zaprvé co nejnižší aerodynamický odpor a tedy minimální čelní plochu, zadruhé co nejnižší polohu těžiště celého vozu.

Foto: Tomáš Hyan

Průhled vozem klasické koncepce s nezávislým zavěšením všech kol, kotoučovými brzdami a pravostranným řízením

Sportovní automobil, z něhož se stala Toyota 2000 GT, dostal páteřový rám, vpředu rozvidlený pro uložení řadového šestiválcového motoru, který zakrývala dvoumístná karoserie kupé, vyrobená buď z ocelového plechu (civilní série), nebo z hliníku (závodní verze). Z ploché přídě se vyklápěly dálkové světlomety, poziční a tlumené světlomety se na špičce přídě ukrývaly pod překryty z organického skla. Sedadla byla podélně seřiditelná v rozsahu 140 mm, takže vyhovovala jezdcům postav vysokých 160 až 190 cm (vůz byl totiž určen nejen pro japonský, ale i pro americký trh). Pět kruhových přístrojů jezdce doslova obklopovalo a byly v jeho zorném poli s horizontální polohou ruček v optimálních jízdních podmínkách.

Foto: Tomáš Hyan

Toyota 2000 GT na oficiálním továrním snímku z roku 1967

Unikátní řadový šestiválec

Srdcem nového automobilu se stal řadový šestiválec 2,0 litru typu 3M o objemu 1988 kubických centimetrů (vrtání x zdvih 75 × 75 mm), který sice vycházel z pohonné jednotky třetí generace velkého luxusního sedanu a kupé Toyota Crown (typu MS50/51), ale byl ve spolupráci s motocyklovou továrnou Yamaha zcela překonstruován, dostal například dva vačkové hřídele v hlavě válců místo jediného, tedy ventilový rozvod DOHC místo OHC. Se třemi horizontálními karburátory Mikuni-Solex 40 PHH vzrostl jeho výkon na 150 koní (110 kW) při 6 600 ot./min. a točivý moment na 177 Nm při 5 000 ot./min. Současně vzniklo závodní provedení, které se záhy uplatnilo také při rekordních jízdách, jež mělo dále zvýšený výkon na 200 koní (147 kW) při 7 200 ot./min., mimo jiné i pro přechod na trojici dvojitých karburátorů Weber. Mazání s chladičem oleje patřilo k výbavě obou verzí.

Foto: Tomáš Hyan

Dvoulitrový šestiválec typu 3M, vystavený v Toyota Automobile Museum v Aichi

Pětistupňová převodovka s krátkým odstupňováním dovolovala nejvyšší rychlosti na jednotlivé převodové stupně 58, 115, 158, 186 a 220 km/h, výkonnější závodní verze však dosahovala až 260 km/h. Všechna kola byla zavěšena nezávisle na příčných lichoběžníkových ramenech a čtyři kotoučové brzdy nesly značku Sumitomo Dunlop. Toyota 2000 GT měla celkové vnější rozměry 4 175 × 1 600 × 1 160 mm a pohotovostní hmotnost 1120 kg.

Foto: Tomáš Hyan

Rozměrový náčrtek Toyoty 2000 GT

Pro tajného agenta 007

První vůz se představil už na autosalonu v Tokiu 1965, ale sériová výroba byla oficiálně zahájena o dva roky později. Do roku 1970 vzniklo jen 330 automobilů Toyota 2000 GT, z nichž pouze tři byly unikátní dvoumístné kabriolety. Jeden z nich se proslavil ve filmu „You only live twice“ (Žiješ jen dvakrát), v japonské epizodě napínavých příběhů Jamese Bonda, agenta 007, tentokrát natáčené v Tokiu.

Foto: Tomáš Hyan

Slavný kabriolet Toyota 2000 GT pro filmový příběh Jamese Bonda (1967)

Vylehčená hliníková kupé se zúčastňovala rovněž závodů, pro které však koncem šedesátých let měla Toyota připraveno ještě další překvapení, a to sportovní prototyp Toyota 7 ve stylu CanAm s motorem V8, potažmo V8 Turbo, ale to už je jiná kapitola. Ještě předtím, v říjnu 1966, však kupé Toyota 2000 GT překonalo tři světové vytrvalostní rekordy a ustavilo třináct mezinárodních rekordů FIA ve třídě E, mimo jiné na 10 000 mil (16 090 km) průměrnou rychlostí 206,18 km/h a na šest hodin průměrem 210,42 km/h. Tovární jezdci se střídali za volantem na zkušebním oválu Japonského výzkumného automobilového institutu v Yatabe o délce 5,5 km. Jedním z nich byl Shihomi Hosoya, který hrál klíčovou roli ve vývoji coby testovací jezdec. Pětadvacetiletý mladík se v roce 1963 zúčastnil první Velké ceny Japonska jako náhradník na soukromém voze Toyota Publica, navíc obutém do silničních bělobokých pneumatik, ale záhy vedl před továrními Toyotami stejného typu a nakonec dojel třetí se ztrátou 0,2 sekundy! Jiro Kawano, později vedoucí projektu 2000 GT, hned po závodě Hosoyu angažoval jako továrního testovacího jezdce.

Foto: Tomáš Hyan

Rekordní Toyota 2000 GT z jízd na oválu Yatabe v říjnu 1966 je nyní exponátem Toyota Automobile Museum v Aichi

Na závodní dráze

V roce 1967 se Hosoya zasloužil o dominanci týmu Toyota v závodě 24 h Suzuka, kde dvě 2000 GT a menší Sports 800 obsadily první tři místa. Toyota 2000 GT debutovala na závodní dráze třetím místem ve VC Japonska 1966, o měsíc později obsadila první a druhé místo v 1 000 km Suzuka a v roce 1967 přidala další tři vítězství. Když Shihomi Hosoya skončil se závodní kariérou, zůstal u největší japonské automobilky jako poradce při vývoji nových vozů a trenér závodních jezdců. Později se podílel na renovaci vozů Toyota 2000 GT a Toyota 7, které jsou dnes chloubou sbírky Toyota Automobile Museum v Aichi.

Američan Carroll Shelby, proslulý tvůrce AC Cobry, připravil 2000 GT pro americké okruhy se sníženým podvozkem a novou hliníkovou hlavou válců. V jediné sezoně 1968 získaly vozy několik vítězství a celkově druhé (jezdec Scooter Patrick) a třetí místo (Dave Jordan) v mistrovství SCCA C-Production.

Na Festivalu rychlosti 2004 v Goodwoodu představil renovovaný Jordanův vůz sběratel Bob Tkacik z amerického Maine. V sezoně 1969 se však už závodní oddělení Toyoty soustředilo na sportovní prototypy Toyota 7.

Reklama

Načítám