Hlavní obsah

Česká Supertatra z Metalexu slaví třicet let…

Foto: Tomáš Hyan

První zkušební jízdy na autodromu v Mostě (červen 1991)

30. 11. 2021

Realizaci svého snu o supersportovním automobilu ve stylu Ferrari nebo Lamborghini završil designer Václav Král před třiceti lety. Stavba první Supertatry, tedy oficiálně vozu MTX 2-05 Tatra V8, začala v plzeňském Metalexu v létě 1990, laminátová karoserie byla dokončena na jaře 1991, v červnu automobil číslo 001 vyjel na zkušební jízdy na mosteckém autodromu, kde jej v plném tempu vyzkoušel závodník Petr Bold, ředitel MTX. V říjnu 1991 slavila Supertatra premiéru na prvním mezinárodním autosalonu, uspořádaném v Praze od roku 1947.

Článek

„U příležitosti světové výstavní premiéry supersportovního automobilu MTX Tatra V8 na Autosalonu Praha 91 dovolujeme si Vás pozvat k setkání na tiskové konferenci, která se koná dne 18. října 1991 v 15.30 hod (opraveno z 13.30 hod) na našem stánku č.2B.06 v Křižíkově pavilonu 2B. Těšíme se na Vaši návštěvu,“ napsal tehdy Bold, ředitel MTX. Tiskové materiály k této významné události vydal jak Metalex (MTX), tak studio Design Král, jež na autosalonu tehdy prezentovalo nejen supersport Tatra, ale také MTX Roadster na základě Škody Favorit, kapotovaný motocykl Jawa Athena 280 (zvětšeno z dvěstěpadesátky) a dnes už zapomenutý projekt osobního vozu Laurin & Klement 333 (3 kola, 3 místa, 3 l/100 km).

Osmiválec z Tatry samozřejmostí

Václav Král vytvořil řadu různých skic už koncem osmdesátých let, ta první zveřejněná ze 30. září 1986 představovala kupé ostřejších tvarů a evokovala vzpomínku na slavnou Tatru 87 uplatněním podélné stabilizační plochy na zádi (tzv. ploutve); další v jednoprostorovém designu čistých linií se už blížila konečnému návrhu. Proti rozvoru náprav sériové limuzíny Tatra 613 samozřejmě došlo ke zkrácení na optimálních 2 700 mm, rozchod kol zůstal vpředu i vzadu 1 520 mm a celkové rozměry silniční verze kupé se zmenšily na 4 600 × 1 980 × 1 170 mm, přičemž se počítalo s dalším snížením vozu po redukci světlé výšky ze 140 na 100 mm pro okruhové závody.

Podvozkové skupiny byly vesměs převzaty z reprezentační Tatry 613 včetně poháněcího ústrojí, byť objem vzduchem chlazeného osmiválce vzrostl ze 3 495 na 3 919 kubických centimetrů, a to převrtáním z 85 na 90 mm, ale zdvih 77 mm zůstal shodný. Motor dosahoval v karburátorové verzi většího výkonu 217 koní (160 kW) při 5 400 ot./min a točivého momentu 310 Nm při 4 100 ot./min ve srovnání se sériovou Tatrou 613.

Foto: Tomáš Hyan

Do vozu se vstupovalo dveřmi výklopnými vzhůru vpřed

Další realizované provedení se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic nabízelo dokonce 306 koní (225 kW) při 6 700 ot./min, a dynamické parametry se tak zlepšily (největší rychlost 265 místo 246 km/h, zrychlení 0–100 km/h ze 6,2 na 5,6 sekundy, maximum 7 000 proti 5 800 ot./min). Uváděná pohotovostní hmotnost vozu byla 1 350 kg. Obě verze využívaly pětistupňovou převodovku Tatry 613 s řazením pákou uprostřed mezi dvojicí sportovních anatomických sedadel Recaro.

Projekt se rodil dlouhá léta

Automobilový designer Václav Král (1936–2005) snil o československém supersportovním voze dlouhá léta, hovořil o něm už dávno, když si ještě sám připravoval autokrosové speciály Baghira. S podnikem Metalex spolupracoval také dlouho, na přelomu šedesátých a sadmdesátých let navrhl první sportovní buggy MTX, sám vyzkoušel formule z Metalexu na našich závodech do vrchu i na okruzích. V roce 1987 přinesl do Metalexu první návrhy a ještě za minulého režimu se rozjel vývoj supersportovního kupé na základě mechanických skupin Tatry 613, který v Metalexu dostal interní označení MTX 2-05, jež následovalo po závodních spiderech MTX 2-01 a 2-03, resp. pro sportovních vozech do terénu (buggy), zvaných MTX 2-02 a 2-04. Tím se ovšem „dvojková“ řada Metalexu završila.

Václav Král pocházel z Ostravy a kopřivnická Tatra byla jeho oblíbenou značkou, ostatně jeho autokrosové speciály Baghira poháněly osmiválce Tatra 603, takže když vymyslel superportovní kupé, tak o jiném motoru než z Tatry 613 neuvažoval, ostatně pracovní název projektu zněl Supertatra!

Foto: Tomáš Hyan

Václav Král s maketou MTX Tatra V8 na Loretánském náměstí v Praze (1990)

S Václavem Králem jsem se seznámil v polovině sedmdesátých let v redakci časopisu Motoristická současnost, do počátku devadesátých let jsme byli v poměrně častém kontaktu, takže jsem zblízka sledoval vývoj projektu. Po změně politických poměrů po roce 1989 sice u nás vznikla řada zajímavých nápadů, ale jejich realizace ve větším měřítku většinou narazila na neřešitelné finanční problémy.

Supertatra je na světě!

Základem vozu se stal nosný rám z ocelových trubek, nápravy s nezávisle zavěšenými koly byly převzaty po úpravách z Tatry 613, tedy McPherson vpředu a lisovaná vlečená ramena se šikmou osou kývání vzadu; odpružení bylo vinutými pružinami a soustřednými kapalinovými tlumiči, kotoučové brzdy dostaly vnitřní chlazení i vzadu. Rám nesl aerodynamicky optimalizovanou dvoumístnou karoserii se vzhůru výklopnými dveřmi, kapota se otevírala vpřed a zadní víko motorového prostoru vzad, podobně jako u Lamborghini Miura.

Spartánský interiér s kruhovými přístroji před řidičem mohl být vylepšen koženým čalouněním, klimatizací či audiosoustavou. Do kabiny se vstupovalo přes široké prahy jako u závodních vozů (např. Ford GT40). Díky Pirelli a spřátelenému československému emigrantovi se už na první maketě vozu, která v měřítku 1:1 vznikala v letech 1989–1990 nedaleko Prahy, objevila sedmnáctipalcová litá kola O.Z.Racing a nízkoprofilové pneumatiky Pirelli P Zero (vpředu 245/40 a vzadu 335/35). Na vývoj vozu jsme se byli tehdy několikrát podívat. Na dřevěné maketě budoucího vozu byly vytvořeny formy pro laminátovou karoserii. Stavba prvního červeného vozu byla dokončena v červnu 1991.

Zajímavá historie se uzavřela

Zájem veřejnosti na straně jedné, závazné objednávky na straně druhé, to jsou dvě různé strany mince. Každý projekt potřebuje odpovídající investice, a ty nebyly k mání. Místo stokusové série postavili v Plzni do roku 1993 jen tři funkční vozy MTX Tatra V8, čtvrtý byl ve formě stavebnice (bez motoru) vyvezen do USA. Třetí vůz v černé barvě jako jediný dostal motor se vstřikováním benzinu K-Jetronic, Petr Bold s ním na letišti v Hradčanech u Mimoně 8. května 1997 zajel pět českých rychlostních rekordů, při nichž dosáhl nejlepšího průměru 210,895 km/h. Největší rychlost překročila 260 km/h, ale dráha byla příliš krátká na případné zlepšení. Tento automobil bylo možné donedávna spatřit v Muzeu sportovních vozů v Lánech, které však bylo letos po letech definitivně zrušeno.

V roce 1998 byl čtvrtý vůz pod jménem Desperado F1 pro montáž různých motorů nabízen v USA k prodeji za 250 tisíc dolarů. V Česku byla v roce 1993 cena od společnosti MTX stanovena na 2 740 000 Kč. Podle dostupných pramenů jsou dnes všechny tři vozy MTX Tatra V8 zachovány v tuzemsku. Proslavil je také klip Runaway amerického rappera Kanye Westa, natočený u nás s černým vozem z Lán (2010) – vůz je vidět v půlhodinové verzi na Youtube. Jinak toho nikdy moc nenajezdily, protože jejich jízdní vlastnosti byly problematické, ale staly se zajímavými sběratelskými kousky.

Reklama

Související témata:
Kanye West