Hlavní obsah

Lidová Škoda Popular pomohla značce v Indii, uspěla na slavné rally a vozila československé legendy

Foto: Tomáš Kopečný

Proč byl Popular tak přelomovým modelem? Katapultoval Škodovku do pozice české jedničky, kde setrvává dodnes

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je tomu už 88 let, co si první lidový popular přebíral obuvnický podnik Baťa Zlín, čímž vlastně odstartovala zlatá éra posunující Škodovku do pozice největšího automobilového výrobce u nás. Mladoboleslavský recept na cenu/výkon se totiž ukázal být jako ten nejúspěšnější, což stvrdila i expanze do Indie nebo úspěchy na rally Monte Carlo.

Článek

S cílem vybudovat úspěšný vůz pro masy se do vývoje nejrůznějších cenově dostupných modelů vrhla kdejaká tuzemská automobilka. Můžeme vzpomenout třeba Tatru, jejíž lidovou koncepci si však vypůjčil Ferdinand Porsche pro svůj KdF–Wagen, anebo Wikov, jehož vozy nakonec vznikaly s přízviskem český rolls-royce jako nejluxusnější zakázkové individuály.

Foto: Tomáš Kopečný

Popular se nesmírně ujal, proto vznikl v mnoha variantách, aby uspokojil širokou klientelu

Máme tu zajisté i Aerovku, Pragovku, nicméně ani tyto firmy neudělaly tak velkou díru do světa jako mladoboleslavská Škodovka se svým Popularem.

Ve třicátých letech řádila po světě velká hospodářská krize, což donutilo mnohé průmyslové podniky v horším případě zavřít, v lepším případě značně zefektivnit svoji výrobu. Automobilové společnosti tedy upustily od řemeslné činnosti a vrhly se do víru sériové manufaktury zahrnující rovněž cenově dostupná vozidla.

Foto: Tomáš Kopečný

Přestože byl Popular spíše lidovým vozem, nabídl povedený podvozek

V roce 1933 tak Škoda představila levný vůz 420 Standard za 29 800 Kč, který sloužil jako předvoj modelové řady Popular. Ta nakonec startovala o rok později lidovým typem 418, který stál na páteřovém nosníku, nabídl nezávislé zavěšení všech kol, optimální rozložení hmotnosti a přesné hřebenové řízení.

Průvodce historií

Celým tímto článkem nás bude provázet velice vzácná Škoda Popular 1100 OHV (1938–1946), narozená už v době zuřících bojů druhé války. Jde totiž o čtyřdveřový polo-kabriolet, kterých se pro civilní trhy vyrobilo skutečně jen pár.

Foto: Veteran Arena

Veteran Arena Olomouc je místem bydliště nejen vzácného Popularu

Za tímto a dalšími skvosty můžete vyrazit také osobně, protože bydlí v Olomouci na adrese Sladovní 103 v úchvatném muzeu Veteran Arena, které má své místo v novém areálu firmy TS Bohemia.

Jeho čtyřválec o objemu 903 ccm sice vyprodukoval výkon necelých 18 koní, ale spotřeboval pouze sedm litrů benzinu na sto, přičemž vůz stál od 17 800 Kč – tedy skoro dvakrát méně než originální předvoj 420!

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Popular 1100 vsadila na čtyřválec OHV

Prvním vlastníkem modelu se stal obuvnický podnik Baťa Zlín, který posléze přikupoval po desítkách další a další kusy. V Popularu začaly jezdit také tehdejší celebrity, mezi nimi i herečka Olga Scheinpflugová, gólman František Plánička anebo spisovatel (kvůli nemoci jen jako spolujezdec) Karel Čapek.

Autor díla Dášeňka čili život štěněte spolu s partnerkou Scheinpflugovou a s lidovou škodovkou o výkonu 22 koní absolvoval dovolenou v Alpách a také cestu k oltáři. To vše se odehrálo v roce 1935, nicméně o dva roky později dvojice usedla do kabiny honosnějšího Rapidu.

Foto: Tomáš Kopečný

První populary koupil zlínský podnik Baťa

Slavní umělci však nejsou jediným důvodem, proč se Popular chytl. Totiž už v roce 1934 vyrazila z ústředí pražského Autoklubu čtveřice polokabrioletů Popular s litrovými 20koňovými čtyřválci do indické Kalkaty. Po dosažení cíle se posádky přesunuly do Bombaje a přes Terst zpátky do Prahy.

Tím se Škoda velmi pozitivně zapsala nejen v Indii, ale začala být vyhledávaná též na ostatních (vybraných) světových trzích. Rovněž tak i Popular, který se osvědčil jako odolný i v nehostinných podmínkách. Zkrátka medializované výpravy a skutečně překonané výzvy brzy začaly nést své ovoce.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Popular byla vidět i v médiích, což automobilce dost pomohlo

Nejkrásnější auto Česka

Na přelomu let 34 a 35 byla výroba takřka dvojnásobná, jelikož se populary začaly hojně vyvážet do několika desítek světových zemí včetně Číny (jaro 1935). Výrobce automobil průběžně modernizoval, zastavoval silnější motory (výkon až 30 koní), lepší brzdy nebo netříštivé zasklení.

Foto: Tomáš Kopečný

Škoda vyvážela vůz rovněž do Číny

Po veleúspěšném druhém místě na legendární rally Monte Carlo 1936 začal být v kurzu taktéž dražší stejnojmenný otevřený Popular roadster a kupé. Od tohoto přelomového roku se Škodovka stala prodejní jedničkou na domácím trhu, což trvá dosud.

Královna krásy

Škodu Popular Monte Carlo reprezentovanou restaurovaným černým kupé jste vy, čtenáři Garáže.cz, zvolili nejkrásnějším českým sériovým vozidlem vůbec. Druhé místo si dle vás zasloužil model Aero 30 a třetí příčku pak otevřená Škoda Felicia.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Monte Carlo zvítězila v anketě Garáž.cz o nejkrásnější auto

Ještě než krasojízdu Popularu přerušila válka, vzpomeneme čtyřmístnou uzavřenou Škodu Popular 995 nazvanou Liduška (premiéra konec roku 1938). Šlo o nejlevnější vůz z řady s výkonem 22 koní a cenou 17 300 Kč. Taková Fabie Junior, máme-li to přirovnat k moderně.

Foto: Tomáš Kopečný

Nástupcem Popularu byl Tudor

Ani první výbuchy dělostřeleckých granátů neodradily Škodovácké inženýry od dalšího vývoje, protože už v roce 1939 vzniklo několik prototypových provedení Popular 1101 s delším rozvorem, jinak uspořádaným pohonným ústrojím, výkonem 32 koní a spotřebou 8,5 litru na sto.

Když palba konečně utichla a bílé holubice míru opět vzlétly k nebesům, Škoda dokončila přibližně 250 původních popularů a v roce 1946 představila jejich pokračovatele – Škodu 1101, známou spíše jako Tudor

Reklama

Načítám