Hlavní obsah

I Severní Korea měla a nejspíš stále má svůj automobilový průmysl. Je podobně tajemný jako celá země

Foto: Chinesecars.net

V Severní Koreji byl nabízen i lokální Volkswagen Jetta. Zda se ale v KLDR opravdu montoval, není jasné.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Severní Korea patří mezi nejtajemnější země světa, je jedním z nejuzavřenějších států planety, který se okolnímu světu snad ještě více uzavřel po pandemii koronaviru. Víme o ní jen málo, což platí jak pro každodenní život tamějších obyvatel, tak i třeba pro automobilový průmysl. Ano, i ten v KLDR existuje, obestřen je však mnoha tajemstvími. Pojďme je nyní odhalit.

Článek

Je nutné upozornit, že všechny informace v tomto článku musíte brát trochu s rezervou, protože se jen těžko dají ověřit z nezávislých zdrojů. KLDR si zkrátka svá tajemství před světem dobře hlídá. A dost možná prezentovaná data falšuje, aby vedení země před svým lidem působilo schopně.

„Vítězství“ jako kopie sovětských náklaďáků

Začněme nejprve historickým okénkem. Jako nejstarší automobilový výrobce Severní Koreje se prezentuje továrna Sungri v městě Tokčchon. Fungovat začala v listopadu 1950 jako Tokčchonský automobilový závod a zpočátku se zaměřovala na produkci nákladních vozidel.

Jedním z tehdy produkovaných vozidel byl nákladní Sungri-58, kopie sovětského GAZu 51. Právě podle něj se výrobní závod v roce 1975 přejmenoval. Jméno Sungri mimochodem v překladu znamená „vítězství“, což je jeden z důkazů budovatelského nadšení severokorejského režimu.

Foto: Autowp.ru

Náklaďák Sungri-58 je dodnes důležitou součástí severokorejských silnic, jde o převlečený GAZ-51 .

Závod Sungri se rozkládá na ploše velké 600 000 m², což z něj ve své době dělalo největší automobilovou továrnu v KLDR. V osmdesátých letech tu údajně vznikalo až 20 000 vozidel ročně, střídmé odhady ale naznačují, že to přinejlepším bylo jen nějakých 7000 aut za rok.

Vedle náklaďáku Sungri-58 se tam vyráběla i šestikolka Sungri-60 pro potřeby armády nebo Sungri-64 (někdy též Jaju-64), který využíval zase základ KrAZu 256. Spolupráce blízkých komunistických zemí zkrátka měla různé podoby.

Továrna primárně vyráběla pro armádní účely, vznikly tam ale také osobní automobily. A to přestože se k takovým autům v Severní Koreji odjakživa dostal jen málokdo – snad jen výše postavení členové vládní strany a jiní prominenti režimu. Pro běžné obyvatelstvo KLDR je naopak osobní vozidlo zcela nedostupné.

Z nich zmiňme Achimkoy („ranní květ“), kopii GAZu M20 Poběda, nebo Sungri-4.10, kopii slavného sovětského offroadu GAZu-69.

Moderní náklaďáky, trolejbusy i traktory

Závod Sungri přitom přežil do nové doby. Respektive v roce 2017 ho navštívil sám severokorejský vůdce Kim Čong-un, který si zde prohlédl nové pětitunové nákladní vozy produkované továrnou.

Foto: KLDR.info

Takto se Kim Čong-un v roce 2017 smál při prohlídce nových náklaďáků Sungri.

Severokorejci samozřejmě vozy prezentovali jako svůj projekt, bližší pohled ale naznačuje využití staršího základu od Nissanu. Komponenty se do KLDR zřejmě dostaly ze spřátelené Číny, nejspíše od firmy Dongfeng a její divize Zhengzhou Nissan Automobile.

Severokorejský automobilový průmysl se ale nezaměřuje jen na nákladní vozy a vozidla pro armádu. V KLDR jsou totiž potřebné i vozy pro další účely. Kumsongský traktorový závod, jak název napovídá, vyrábí zemědělskou techniku, samozřejmě včetně traktorů. Konkrétně v roce 2017 se na Kim Ir-senovo náměstí sjely nové traktory Čchollima-804 a Čchungsong-122.

Foto: KLDR.info

Náklaďáky Sungri spolu s traktory Čchollima-804 a Čchungsong-122 na Kim Ir-senově náměstí.

Pchjongjangský trolejbusový závod a Čchongdžinský autobusový závod se zase zaměřují na produkci vozidel městské hromadné dopravy. V Pchjongjangu přitom ještě nedávno jezdily i trolejbusy Čchollima-70 vyrobené už v sedmdesátých letech, tedy ještě za éry zakladatele KLDR Kim Ir-sena, dědečka současného vůdce Kim Čong-una. V roce 2020 se ale představily nové stroje, včetně dvoupatrových autobusů.

„Mírová“ osobní auta

V Severní Koreji nicméně najdeme také automobilku zaměřenou na osobní automobily. Ta se jmenuje Pyeonghwa a na rozdíl od Sungri je poměrně mladá. Založena byla v roce 1998 ve městě Nampcho, jako společný podnik jihokorejské Církve sjednocení a severokorejské korporace Ryonbong General. Její zakladatel Son-mjong Mun ji viděl jako prostředek ke spolupráci mezi Severní a Jižní Koreou. Ostatně na to odkazoval i název podniku v překladu znamenající „mír“.

Z logiky věci závod nevyráběl svoje automobily, ale montoval je z dílů dovezených ze zahraničí. Konkrétně Pyeonghwa Hwiparam byl 4,1 metru dlouhý čtyřdveřový sedan na bázi Fiatu Siena, modelu odvozeného od u nás známějšího Palia. Pyeonghwa Ppoggugi byla zase osobní verze první generace Fiatu Doblo.

Foto: Koryogroup.com

Hwiparam I alias Fiat Siena.

Další vozy byly pak původem čínské provenience. Za všechny zmiňme sedan Pyeonghwa Hwiparam (Brilliance BS4) pro potřeby severokorejských taxikářů, SUV pro sedm Pyeonghwa Ppoggugi II (Shuguang SUV 4×2) nebo pětimístné MPV Pyeonghwa Ppoggugi 4WD (Shuguang Dawn). Za zmínku stojí i „limuzína“ Pyeonghwa Junma využívající základ jihokorejského SsangYongu Chairman H, který byl de facto Mercedes-Benz W124.

Foto: Koryogroup.com

Junma je luxusní sedan původně známý jako SsangYong Chairman.

Široká nabídka vedla dokonce k tomu, že Severokorejci tyto vozy vyváželi také do zahraničí, konkrétně do Vietnamu, kde se lokální automobilový průmysl teprve rozvíjí až v posledních letech. Později se ale Pyeonghwa opět omezil na domácí severokorejský trh.

Myšlenka společného podniku Severokorejců a Jihokorejců nicméně dlouhý život neměla, v roce 2013 firmu pod svoji správu kompletně převzal severokorejský režim. Z původně plánovaných 20 000 vyráběných aut ročně nic nebylo, třeba v roce 2011 tu vzniklo jen 1820 vozů, projekt tak neměl šanci vydělávat.

Severokorejci nicméně ve výrobě pokračovali, byť není jasné, v jakém režimu. Propagační materiály značky sice naznačovaly nabídku různých modelů, třeba včetně těch na bázi Volkswagenů – Jetty, nebo dokonce (Passatu) CC. Není však jasné, zda tyto modely, nazvané Hwiparam, respektive Junma, se v KLDR skutečně montovaly, nebo byly jen dováženy z Číny, kde je Volkswagen vyráběl ve spolupráci s automobilkou FAW.

Poslední zprávy z KLDR zmiňují hlavně vozidla hromadné dopravy, a tak není jasné, jaký je současný stav severokorejské výroby osobních aut. Dle slov severokorejských představitelů je ale jistě „zářná“ a „splňující cíle aktuální pětiletky“.

Reklama

Načítám