Hlavní obsah

Američani snižují přísné emisní kvóty

Foto: Archiv Garáž.cz

Když zrovna EPA nepolíčkuje Volkswagen za Dieselgate, má na starosti hlavně určování emisních kvót pro následující léta. Logicky se je snaží tlačit co nejníž, ale teď je paradoxně zvyšuje. Proč vlastně?

Článek

Na začátek si musíme jen vysvětlit to zvyšování/snižování. Zatímco u nás se snižuje, protože počítáme gramy škodlivin vypuštěné do ovzduší nebo spotřebované litry paliva na sto kilometrů, v USA se naopak zvyšuje, protože jejich MPG - ujeté míle na spálený galon paliva - míří směrem vzhůru. Víc ujetých mílí = úspornější vůz. Pro rok 2025 byla doposud určena hodnota 54,5 MPG, což je přeloženo do evropštiny 4,3 litru na sto kilometrů. Absurdní hodnota, pokud si uvědomíme, že se jedná o Ameriku a ony čtyři litry na sto jsou průměrem pro celou automobilku pro daný modelový ročník. Teď se ale federálové trochu chytají za nos.

Jednak za to může fakt, že je benzín nejlevnější za posledních deset let a čtvrtina čerpacích stanic ho nabízí za dva dolary za galon, což znamená reálnou cenu kolem 13 Kč za litr, jednak žebříčku nejprodávanějších aut pořád s velkým odstupem vládnou Ford F-150, Chevy Silverado a Dodge RAM, což jsou samozřejmě obří nenažraný pick-upy. Mají sice "ecoboostové" pohony, ale zároveň jim nesmí chybět ani macatý osmiválec. Bez něj by se to tak dobře neprodávalo. Přidejte si k tomu oblibu SUV a crossoverů a musí vám být jasné, stejně jako federálům, že spotřeba se bude snižovat pomaleji, než se čekalo. Proto byla hodnota pro rok 2025 upravena na 50 MPG, což je sice pořád absurdně málo a naznačuje to rychlejší nástup downsizingu a hybridů i v zemi pruhů a hvězd, ale to se holt dalo čekat. Nečekané naopak je, že někdo v úřadu dokázal o drobný kousíček ustoupit. Snad budou mít podobnou sebereflexi i u nás v Evropě. 

Reklama

Načítám