Hlavní obsah

A. Biermann: 30 let vyvíjel BMW, dnes dělá nejlepší Hyundaie

Foto: Hyundai

Albert Biermann se třicet let věnoval vývoji BMW, pak ovšem přešel pod křídla skupiny Hyundai a začaly se dít velké věci

Albert Biermann je člověk, který pracoval na vysokých postech u BMW dlouhých 30 let, ale poté, co se Mnichované začali ohlížet spíše na finanční stránku věci, utekl ke skupině Hyundai. Díky němu se tak začaly rodit ty nejzábavnější modely ambiciózní jihokorejské značky. Které vozy jsou jeho dětmi a co mu na BMW vadilo?

Článek

Víte, co je na Korejcích tak obdivuhodné? Jejich oddanost a chuť učit se. Podívejte se, jaké modely vyráběly automobilky Hyundai a Kia v 90. letech. Šlo vesměs o nevzhledné vehikly nevalné kvality. Ale když zabrouzdáte na jejich webové stránky dnes, zjistíte, že nabízí portfolio plné zajímavých vozů. Za tímto vývojem a posunem stojí také najímání manažerů z Evropy a o jednom takovém bude i tento článek.

Foto: BMW

A. Biermann (vpravo) měl na starosti také divizi Motorsport, takže za ním stojí ty nejlepší BMW

Albert Biermann strávil v mnichovské automobilce BMW dlouhých 30 let života a zastával různé posty. Z běžného manažera se vypracoval až na viceprezidenta značky pro techniku. Svého času také technicky velel divizi Motorsport, jenž má v portfoliu jen ty nejlepší a nejvýkonnější vozidla. Poslední roky v Mnichově Biermann nehodnotí příliš kladně, jelikož místo vývoje, ladění a testování musel prý neustále řešit peníze, což ho nakonec motivovalo k přechodu na východní stranu barikády. Alespoň to tvrdil v řadě rozhovorů, které po svém přechodu dal zahraničním, ale i tuzemským médiím.

V roce 2015 se  Biermannovým novým domovem skutečně stala Jižní Korea, kde se naplno chopil vedení sportovní divize N. Pod jeho vedením se výrazně zrychlil vývoj a nasazení důležitých modelů značek Hyundai, Kia a Genesis.

Foto: BMW

Na Nürburgringu se pod taktovkou Biermanna v roce 2013 proháněly maskované BMW řady M

Jak sám popisuje, kontrolní mechanismy a nutnost schůzování jsou v případě Hyundaie zcela odlišné ve srovnání s BMW. Biermann tvrdí, že už nemusí řešit desítky schůzek a meetingů týdně, ale může se naplno věnovat tomu, co ho baví. A to vývoji automobilů.

Jde to i jinak

Osobně však není zastáncem přespřílišného množství technologií, které se do dnešních aut instalují. „Je to v prvé řadě marketing. Tyhle systémy vznikají kvůli médiím, aby se o tom či onom výrobci psalo, aby se ukázala jeho technologická úroveň. Ale kdo si pak tyhle věci ve skutečnosti koupí,“ ptá se Biermann a jako příklad zmiňuje systémy sledující kvalitu vozovky, které pak upravují nastavení podvozku.

Foto: Hyundai

V Namyangu a na Nürburgringu najíždí vozy série N desítky tisíc kilometrů

Ex-šéf BMW M tedy namísto zástavby sofistikované elektroniky věří v náročné testování, což obhajuje popisováním, jak celý proces zrodu vozu vlastně probíhá. Ve vývojovém centru v jihokorejském Namyangu čeká auta asi 30 tisíc náročných kilometrů po kočičích hlavách, dírách a různorodých površích. To však není všechno, jelikož dalších 10 tisíc kilometrů stráví sporťáky ještě na německém Nürburgringu. Takto náročné testování podle Biermanna absolvuje možná ještě Porsche nebo Ferrari.

Už je vám aspoň trochu jasné, proč Hyundai i30 N nemá nikterak složitou techniku, snímače tepové frekvence nebo samonivelační podvozek rozpoznávající, na kterém okruhu se právě nacházíte? To samé je odpovědí na otázku, proč se v modelu Kia Stinger GT neobjevuje holografická navigace nebo několik druhů podvozků či řízení. Ne že by to Korejci neuměli, oni zkrátka touhle cestou pod vedením Alberta Biermanna jít nechtějí.

Foto: Hyundai

Na této mule testoval Hyundai přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který pracuje v modelech série N

Plnou parou vpřed

Biermann v jednom ze svých rozhovorů přiznal, že Hyundai začal svoji image budovat celkem pozdě a chyběl mu atraktivní design. O ten se však postarali evropští návrháři, především Peter Schreyer.

Foto: Genesis

Genesis G90 jde po krku limuzíně BMW řady 7 nebo Mercedesu-Benz třídy S a podle průzkumů se mu celkem daří

Mezi Biermannovy děti patří například Genesis G90, který tvoří nebezpečnou konkurenci limuzínám BMW řady 7 nebo Mercedesu-Benz třídy S, a to i přesto, že jihokorejský premiant není prošpikovaný technologiemi jako jeho rivalové. Průzkumy zákaznické spokojenosti ukazují, že Genesis oslovuje čím dál více náročných klientů, takže pokud zarytě netrváte na modrobílé vrtuli nebo trojcípé hvězdě, můžete svoji pozornost zaměřit i na Genesis.

V Česku jsou nejznámějšími Biermannovými modely Hyundai i30 N a Fastback N, které se vyrábí v moravskoslezských Nošovicích. Nutno dodat, že poptávka po těchto autech celkem výrazně překročila očekávání automobilky.

Rodinná etuda pokračuje

Nejsilnějším trhem je pro Hyundai i30 N Německo, které spolkne 30 až 40 procent všech úhrnných prodejů. Mezi další silné trhy patří Rakousko, Velká Británie, Švýcarsko nebo také Španělsko. Jisté oblibě se těší sportovní třicítky také v Česku, ovšem nadvláda mladoboleslavské Škodovky je u nás zkrátka znát. Proč? Spočítejte si, kolik potkáte Octavií RS a kolik i30 N. Jednoduchá matematika pak určí tuzemského prodejního vítěze…

Nutno dodat, že úspěchy slaví Hyundai i v USA, kde se prohání po silnicích hatchback Veloster N, který sdílí totožnou filosofii jako naše evropská „enka“.

Foto: Hyundai

Tímhle ostrým Velosterem se mohou vozit řidiči v USA. Filosofii však vůz sdílí s evropskými „enky“

Současný vedoucí divize výzkumu a vývoje plánoval zůstat u Hyundai asi tři roky, nicméně činnost ho nadchla natolik, že je k jihokorejské značce loajální dodnes. Sportovní odvětví N však plánuje rozšířit rodinu ještě o dva nové členy.

Zatím víme, že přijde kompaktnější Hyundai i20 N a Hyundai Kona N, oba nejspíš osazení zážehovou šestnáctistovkou s turbem a výkonem okolo 200 koní. Omlazení se po vzoru klasických i30 dočkají také varianty N a to pravděpodobně už letos.

Foto: Hyundai

Početnou rodinu N brzy rozšíří další modely a to i20 N a Kona N

Tak či onak musíme Biermannovi blahopřát, nebýt jeho práce, byli bychom nejspíš ochuzeni o tak zábavné sportovní vozy. Takže Díky, Alberte!

Reklama

Načítám