Hlavní obsah

7 nejlepších ojetých aut na penzi, která vás nezklamou

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Když někdo kupuje auto za své vlastní peníze, očekává hlavně vysokou provozní spolehlivost a minimum nutných investic. Na trhu nových vozů je výběr o poznání složitější než dříve, ale aspoň pak pečlivým servisem udržíte auto v provozu. Avšak jak je to mezi ojetinami? Lze koupit použité auto, které se nikdy nerozbije? Čistě teoreticky ano.

Článek

Spolehlivost aut se odvíjí hlavně od toho, jak se o ně majitel stará a jak se s nimi jezdí. Ale některá snášejí ne zcela optimální zacházení přece jen o něco lépe. Budeme se zase opakovat, ale stále kroutíme hlavou nad tím, jak mohl někdo v automobilkách dopustit natažení servisních intervalů na dlouhých 30 000 km a dva roky.

Požadavky na poslední auto, které si člověk za své peníze koupí, se dost různí, ale s věkem spíše uživatel řeší praktické věci než styl a výkony. Jde mu hlavně o jednoduchost obsluhy, pohodlí a nízké provozní náklady. Vybrali jsme tak sedm aut, která jsou takovou tou pověstnou „jistotou na důchod“. Jsou spolehlivá, technicky poměrně jednoduchá a pohodlná i praktická.

Škoda Fabia III 1.0 MPI

Foto: Dalibor Žák

V testech ojetin jsme měli verzi 1.2 TSI. Je to velmi dobrý motor, ale absolutní jistotou je nezmar 1.0 MPI. Snese horší palivo, servis stojí pár korun a jednodušší už motor v moderním autě ani být nemůže

Třetí generace Fabie s atmosférickým litrovým tříválcem přesně splňuje základní požadavky na provozní spolehlivost, jednoduchou konstrukci, levnou údržbu a přístupnost k tomu, abyste si mohli dovolit udělat plno věcí svépomocí, která už je u moderních aut stále vzácnější. Tříválce není potřeba se bát, při dodržování servisních zásad vám vydrží už navždy. Stejně nepředpokládáme, že najedete více než 10 000 km za rok. I tak ale po roce olej vyměňte a nečekejte na interval 15 000 km. Díky nepřímému vstřikování pak motor zbaští všechno a nebude tak citlivý na kvalitu paliva, jako třeba přímovstřiková 1.2 TSI (která je i tak vynikající motorizací).

Zlepšila se kvalita převodovek, ale přesto bychom doporučili každých 6 let nebo 90 000 km nechat v manuální převodovce vyměnit olej. Jinak toho na Fabii není moc, kvůli čemu byste měli mít neklidné spaní. Problém ale je sehnat kus, který nebude zhuntovaný od minulého majitele/uživatele. Pokud si nemůžete dovolit koupit Fabii od novoty, hledejte kus, který je spíše z rukou soukromého vlastníka a má pečlivě vedenou servisní historii. A pozor na páté dveře! První trojkové Fabie kolem lampiček SPZ zase reznou.

Kia Rio 1.25 CVVT

Foto: Dalibor Žák

Třetí generace modelu Rio se velmi povedla. Se základním motorem 1.25 CVVT je to nejen na provoz levné, ale také velice spolehlivé auto. Dynamicky pak Fabii 1.0 MPI strčí do kapsy a má záruku na sedm let

Ano, už jsme ho tu měli několikrát. Ale tahle kompaktní Kia je jedno z nejlepších aut ve své třídě, ne-li vůbec to nejlepší. Obrovským lákadlem je totiž sedmiletá záruka. Pochybujeme, že víkendoví výletníci se limitnímu nájezdu záruky 150 000 km vůbec někdy za sedm let přiblíží. Trochu potíž je v tom, že soukromí kupující nemají moc důvodů se tohoto velmi povedeného auta zbavovat. A tak jestliže nelze najít žádný kus na trhu ojetin, musíte šetřit na nový kus. Ale ten vám pak už vydrží navždy.

Čtyřválec 1,25 l je živý a mechanicky velmi spolehlivý motor. Jelikož mu výrobce nastavil rozumný interval výměny oleje po roce nebo 15 000 km, bývá ve slušné kondici i u starších kusů. Při testovací jízdě se zaměřte na funkci převodovky, některá unavená Ria nechtějí moc řadit. Jinak vás čeká jen běžná péče a z mimořádností je potřeba zmínit jen plechovou palivovou nádrž, která časem rezne. Pokud parkujete venku na trávě, nechte spodek auta dodatečně ošetřit. A preventivně si najděte suché parkovací místo.

Škoda Octavia III 1.2 TSI

Foto: Škoda Auto

Když se člověk drží při zemi a vystačí si se základními motorizacemi, je vlastně Octavia auto, které se dá udržovat s rozumnými investicemi. Motor 1.2 TSI je nejen úsporný, ale také dynamicky schopný a spolehlivý

O ojetých škodovkách platí, že když se o ně dobře staráte, najedou milion, ale inzeráty jsou bohužel plné utrápených kusů, kterým se služební řidič mstil za to, že nafasoval fleetovou holotu se švihadly vzadu místo „supíra fkůži a ftédéíčku“. A podle toho pak stav spousty Octavií 1.6 TDI a 1.2 TSI, jinak výborných motorizací a aut, vypadá. Navíc ty hezké dvou až tříleté kusy si už lidé rozebrali. Ale to neznamená, že by se pěkná nemusela ještě objevit.

Třetí generace Octavie dostala už poslední fázi motoru 1.2 TSI, který má již tiché řemenové rozvody, skokově mu na dálnici nevzroste spotřeba a lépe snáší krátké popojíždění. Jediným omezujícím faktorem je tak systém přímého vstřikování, kterému je lepší podstrojovat kvalitní aditivované palivo. Osmadevadesátku mu dávat nemusíte, ale čistící aditiva udělají vstřikovačům dobře. Jinak jen stačí měnit olej každý rok a téesíčko by mělo vydržet hodně dlouho. Výhodou Octavie je hlavně velký vnitřní prostor a dobrá zůstatková hodnota, zejména pokud bude mít po letech málo najeto a pečlivě vedenou servisní historii. Pokud velké auto nepotřebujete, možná bude lepší hledat Fabii Combi se stejným motorem 1.2 TSI. Nákladově to vyjde lépe.

Dacia Duster 1.6 16V

Foto: Dalibor Žák

Hodně dusterů trpí na nevybíravé zacházení. Ale mladý kus s rozumným nájezdem představuje velice dobrou volbu pro někoho, kdo chce jednoduché SUV s obstojnými vlastnostmi mimo asfalt

Chápeme, že se do SUV lépe nasedá. Ale které vybrat, když jsou ta moderní plná různých frikulínských opičáren a dotykových displejů, což je pro člověka uvyklého na tradiční ovládání spíše na obtíž? Dobrou volbou je Dacia Duster. A to neříkáme jako výsměch, ale jako holý fakt. Je to solidní auto, které v rukou rozumného majitele vydrží opravdu hodně. Vlastně je až k neuvěření, co všechno auta téhle značky přežijí.

Diesel, jakkoli je slušný, představuje možná zbytečné riziko. Nejlepším motorem je benzinová šestnáctistovka, která je vzorem spolehlivosti. Ve verzi s předním pohonem jede hezky, čtyřkolka má naproti tomu výhodu zlepšené trakce na špatném povrchu. Ale zvažte, jestli ji potřebujete, protože na slušných pneumatikách projede Duster s vyšší světlostí podvozku úplně všude i s předním pohonem. Škoda, že z katalogu nových aut už výborná šestnáctistovka vypadla, ale určitě budete mít štěstí na skladové, případně mírně ojeté předváděcí či roční vozy.

Kia Sportage III

Foto: Dalibor Žák

Komu stačí předokolka a najede toho málo, vystačí si s motorem 1.6 GDI. Diesel 1.7 CRDI také není k zahození, ale to už je pak rovnou lepší silnější dvoulitr. Nafta s automatem je pak skvělá verze

Tohle je jedno z mála SUV, které lze doporučit s jakýmkoli motorem. Záleží hodně na prioritách a víkendovým chalupářům bude naprosto stačit benzinová šestnáctistovka s předním pohonem. Špatnou volbou není ani naftová 1.7 CRDI, i když u ní pozor na zlobivý EGR ventil, kterému nedělá dobře špatné palivo zvyšující kouřivost. Špatně se to opravuje, respektive vyndavá z auta. A je to drahé.

Pokud můžete hýřit, hledejte dvoulitrový diesel, ideálně se spolehlivým automatem. Jistotu představují česká auta s ověřitelným původem a kilometrovou historií. Neprověřené dovozy z druhého konce Evropy smrdí průšvihem. Díly a servisní práce jsou sice trochu dražší, ale zase je nebudete potřebovat tak často. Zcela upřímně je naftová Kia Sportage lepší volba než Škoda Yeti s motorem TDI.

Honda CR-V IV 2.0 i-VTEC

Foto: Honda

Čtvrtá generace CR-V se povedla. Není to sice žádný drsný off-road, ale polní cestu k chatě zvládne. Opečovávaný benzinový dvoulitr vždycky dobře prodáte, poptávka převyšuje nabídku

Pokud chcete auto s vyšší stavbou a nepotřebujete dobré schopnosti mimo asfalt, bude se vám líbit Honda CR-V. Ve čtvrté generaci, vyráběné mezi lety 2012 a 2016, tenhle crossover mezi MPV a SUV dospěl do téměř absolutní spolehlivosti, zejména pak s benzinovým motorem 2.0 i-VTEC. Nebojte se nutného seřizování ventilové vůle po 100 000 km. S trochou cviku (a návodem z internetu) to zvládnete i svépomocí. Nebo to prostě nechte udělat někoho, kdo tomu rozumí.

Zajímavý automat se kombinoval jen se čtyřkolkou, což v daném kompletu znamená reálnou spotřebu mezi devíti a deseti litry, ale to se dá přežít, zvláště tehdy, pokud jezdíte málo. Jestli nutně musíte mít naftu, hledejte jednodušší verzi motoru 1.6 i-DTEC s levnějšími periferiemi (částicový filtr stojí šestnáct, a ne šedesát tisíc jako na dvoulitr). Obrovskou výhodou CR-V je vedle spolehlivosti také vysoká praktičnost a dobrá zůstatková hodnota. Specifický okruh fanoušků a zájemců každému, kdo prodává moderní Hondu s benzinovým dvoulitrem, doslova trhá ruce.

Subaru Forester IV

Foto: Subaru

Z Foresteru je velmi dobře vidět, snadno se s ním parkuje a zvládne o dost obtížnější terén, než by se mohlo zdát. Zlepšila se i spolehlivost dieselu, ale kdo toho najezdí méně, stejně asi bude chtít benzin

O (ne)spolehlivosti naftových motorů Subaru se toho napsalo tolik, že i po vyřešení všech potíží a zdokonalení pohonu se mu lidé vyhýbají. A to by mohla být zajímavá zpráva pro někoho, kdo shání mladou ojetinu s rozumným nájezdem. Od ročníku 2013 jsou totiž naftové Forestery mimořádně spolehlivé. Pokud přestane jet, způsobí to zpravidla jen hadice od mezichladiče, což je cenově rozumná položka. Diesel tak už dává konečně smysl, neboť živit 7 litrů nafty či 10 litrů benzinu je pak už v peněžence znát. Pokud potřebujete čtyřkolku, je Subaru Forester z SUV asi nejjistější volba.

Z Foresteru je také náramně dobře vidět. A i když je to SUV, zaparkujete s ním ve městě lépe než třeba s Fordem Fiesta, ze kterého naopak nevidíte vůbec. Je vlastně škoda, že tohle nesmírně dobře řešené auto nedokázalo na evropském trhu oslovit více lidí, takže nabídka na trhu ojetin je mizerná. Pokud se vám ale naskytne příležitost koupit slušný kus s pečlivě vedenou historií, okamžitě kupujte. Praktičtější SUV s opravdu využitelnými vlastnostmi mimo asfalt nenajdete. Svým způsobem je vlastně Forester stejný nezmar jako Dacia Duster, jen je to prostě o světelný rok hodnotnější a lepší auto.

Čestná zmínka: Suzuki Swift a SX4

Foto: Suzuki

Nezapomínejme ani na Suzuki Swift, pátá a šestá generace jsou zdařilá a spolehlivá auta, hlavně s motorem 1,2 l. Větší SX4 je také velmi dobrá koupě

Možná nevynikají ve specifických vlastnostech, ale nabízejí mimořádnou provozní spolehlivost. Modely Suzuki Swift, případně taky větší SX4, jsou velmi povedená auta a zajímavá jsou i s jednoduchým a spolehlivým pohonem všech kol. Dieselům se vyhněte a chtějte klasický benzinový motor. Pátá generace Swiftu s dvanáctistovkou upaluje lépe, než by se podle tabulkových údajů chtělo zdát. U SX4 je pak lepší volbou jednoduchá šestnáctistovka s nepřímým vstřikováním.

Reklama