Hlavní obsah

5 nejdůležitějších testů ojetin z roku 2019

Foto: Dalibor Žák

Letos jsme přinesli každý týden nový test ojetého auta, ve kterém vždycky rozebíráme silné a také slabé stránky konkrétního modelu. Vybrali jsme ale pět testů, které jsou podle nás nejdůležitější a které si rozhodně musíte přečíst.

Článek

Když testujete ojeté Porsche 911, tak nějak víte, že to děláte hlavně pro sebe, abyste se také svezli pěkným rychlým autem. Většinu lidí to ale nezajímá. Ti si chtějí číst o autech, na která dosáhnou a se kterými budou jezdit každý den.

Letos jsem se zase svezl zhruba stovkou různých aut, ať už v rámci testování (nebo spíše ochutnání) čerstvých novinek, či právě během příprav testů ojetin, které si v sekci Ojetiny můžete číst na Garáži každý týden.

Ačkoli se může zdát, že lepší je testovat nová auta, já raději jezdím těmi staršími. Ta auta vyprávějí nějaký příběh a divili byste se, jak dokáží být jiná, odlišná. I mezi pěti různými Octaviemi ze stejného roku a se stejnými motory jsou rozdíly.

Vás ale moc nezajímá, jak ojetina vymetá zatáčky a jaký zajede čas na okruhu. Vy chcete hlavně vědět, jaký motor je nejlepší, co se na něm může pokazit, kolik to bude stát a jestli by náhodou nebylo na trhu nějaké lepší auto.

Vybrat tak pět nejdůležitějších testů ojetin uplynulého roku není nic jednoduchého. Pokusím se tedy připomenout především ty, ve kterých jsme došli možná k poněkud nečekanému závěru, ať už v tom pozitivním nebo negativním smyslu. Tak tady jsou.

BMW řady 3 F30

Foto: Dalibor Žák

Testovali jsme ojeté BMW 318d Touring, které stálo rovných 300 tisíc. Tedy úplně stejně jako Octavia, o které píšeme dále

BMW řady 3 je dlouhá léta vyhledávaným zástupcem vyšší střední třídy a kupující mu vždy tolerují trochu horší praktičnost výměnou za dynamiku a jízdní vlastnosti. Ovšem minulá generace BMW řady 3 označená F30 to všechno obrací. Je prostornější a praktičtější, ale také jezdí výrazně hůř.

Kupující ojetiny stejně ale řeší jiné věci, především spolehlivost, ceny práce a dílů a zůstatkovou hodnotu. A bohužel ani v těchto oblastech tohle BMW nevyniká a už to není taková samozřejmá volba jako dřív. V podrobné recenzi rozepisujeme všechny potenciální (a velmi drahé) problémy, ostudné kvalitativní přešlapy a snažíme se vybrat aspoň nějakou slušnou motorizaci.

Škoda Octavia III 2.0 TDI

Foto: Dalibor Žák

Octavia v kombíku s motorem 2.0 TDI je český sen. Ale ono se není čemu divit. Je to velmi univerzální auto

Stálice českých bazarů se dočkala své nové generace a to byla dobrá příležitost si půjčit právě generaci odcházející na test ojetiny. Octavii jsme testovali už párkrát, především pak verzi na CNG jako alternativu k dieselům. Na konci roku jsme se ale podívali na velmi žádanou motorizaci 2.0 TDI a ještě v karoserii kombi.

Octavia třetí generace potvrdila, že je to dobré auto a perspektivní ojetina, ovšem s nákupem to není nikdy tak jednoduché. Ojetých Octavií je na trhu dost, ale najít opravdu hezký kousek dá docela dost práce. S ojetými škodovkami se také dost podvádí, ale všechno tohle podrobněji rozebíráme v článku.

Dacia Logan MCV 0.9 TCE

Foto: Dalibor Žák

Dacie rozhodně nejsou takové pekáče, jak by se mohlo zdát. Soukromá klientela donutila svými neustálými reklamacemi výrobce k vysoké kvalitě důležitých věcí

Moderní auta jsou stále složitější a složitější, ale plno lidí moderní technice nevěří, případně s ní mají špatné zkušenosti. A proto si drží svá stará jednoduchá auta tak dlouho, jak to jen jde. Jenže co si mají koupit, když jim jejich staré auto definitivně doslouží?

Nyní mají poslední šanci s Dacií Logan. Ještě než se do toho naplno vloží Evropská unie se svými přehnanými regulacemi, zůstávají poslední Dacie skutečně jednoduchými a levnými auty. V testu ojetiny jsme se podrobně podívali na Logan MCV s přeplňovaným motorem 0.9 TCE, který rozhodně není tak špatný, jak by se mohlo zdát.

Hyundai i30 1.6 CRDI s nájezdem 320 000 km

Foto: Dalibor Žák

Je Hyundai i30 s naftovým motorem 1.6 CRDI po 320 000 km na odpis? Možná se budete divit, ale tohle auto najede v pohodě to samé znovu

Hospodské diskuse jsou plné řečí o tom, jak jsou korejská auta špatná a jak nic nevydrží. Tak jsme se na to podívali trochu podrobněji a na test ojetiny si půjčili jeden opravdu hodně ojetý kousek. Model i30 s naftovým motorem 1.6 CRDI měl v době testu najeto 320 000 km.

Ojetého kombíka i30 druhé generace jsme nechali pořádně prověřit v servisu a ten došel k docela zajímavým závěrům. Ale především ukázal na to, že pokud se o své auto aspoň trochu staráte, najede opravdu vysoké porce kilometrů. A je celkem jedno, jaké logo má na kapotě.

Škoda Fabia III 1.2 TSI

Foto: Dalibor Žák

Tak nám sebrali čtyřválec i z Fabie. A bude nám chybět. Lineární charakteristika motoru řidičům vyhovuje více než schodovitý průběh tříválce

Nástup doby tříválcové vytlačil z malých (ale i těch větších) aut tradiční koncepci motorů. V ojeté Fabii třetí generace jsme si připomněli, jak příjemný motor 1.2 TSI se čtyřmi válci byl (a vlastně stále je). Není divu, že se v bazaru taková auta dlouho neohřejí. Řidičům nové přeplňované tříválce moc nevyhovují.

V testu ojetiny jsme si také připomněli, jak je na tom Fabia III se spolehlivostí, na co si máte dát pozor a především kterým motorizacím se raději úplně vyhnout. Tohle auto ale bude ještě dlouhá léta bazarovým trhákem. Udržovaná auta se servisní historií se pak vždycky dobře prodají.

Co si určitě ještě budete chtít přečíst:

Dacia Duster

Nejdostupnější SUV bylo sice levné jako nové, ale v bazarech si drží cenu zatraceně dobře. Má vůbec smysl? Více v testu ojetiny:

Škoda Rapid

Rapid je někde na půl cesty mezi Fabií a Octavií, ale pokud chcete jen prostorné a spolehlivé auto, které je levné na provoz, rozhodně Rapid nevynechávejte. Je lepší, než si myslíte.

Reklama

Načítám