Hlavní obsah

40 let dieselů v rally: Když to na trati klapalo

Foto: Archiv Garáž.cz

Pamatujete na ty vzdychy, jak byly dřív všechny závody lepší? Třeba proto, že Le Mans a Dakar vyhrávala benzínová auta. Nebo ne? Pojďme si ukázat letité začátky vznětových motorů v klasické rally, na které si určitě nepamatujete.

Článek

V osobních autech se naftové motory obecně objevily později, než benzínové. Ale na závodech? Ačkoliv se to nezdá, je to letos přesně 40 let od momentu, kdy FIA vypsala v rally kategorii Diesel. Jejich historie ale sahá ještě dál.  Například v roce 1977 dojel legendární Paddy Hopkirk s Citroënem CX 2200D třetí na London-Sydney Marathon.

Foto: Archiv Garáž.cz

To výše zmíněné výročí se ale váže k Rally Monte Carlo 1978, kde se spolu utkali Volkswagen Motorsport s naftovým Golfem 1.5 a Citroën Sport s typem CX 2200D. Zpočátku jasně dominoval Jochi Kleint s Golfem. Ve francouzském týmu je přeci jen více zajímaly výsledky benzínové verze, a tak s naftovými CX jely v týmu zubní pasty Aseptogyl jezdkyně Dacremont, Hoepfner a Oksal (ano, samé ženy). Typ CX ale není zrovna nejlepší rally auto, takže po Kleintově nehodě se z výhry radoval Claude Laurent se soukromým Golfem. Dojel však na 65. pozici celkových 84 klasifikovaných. To nesvědčilo o vhodnosti naftového motoru na soutěže.

Foto: Archiv Garáž.cz

Příliš lépe nedopadl ani další rok, kdy se utkaly vylepšené verze obou aut. Golfa po Kleintovi se silnějším motorem zdědil Dany Snobeck. A Achima Warmbolda s výkonnějším CX 2500D proháněl až do odstoupení velkého francouzského hatchbacku. Stále ale šlo o souboje v hlubinách startovního pole. Jediný bod, který kdy naftové auto získalo, vybojoval Claude Laurent na Acropolis 1981. Tehdy řídil dokonce turbodieselový Peugeot 505. Soutěž měla 22 erzet o celkové délce 2500 km a pokosila spoustu startujících. Ze 133 aut na startu vidělo cíl jen 22 posádek. O rok později homologoval Volkswagen také přeplňovanou verzi GTD, ale maximum Peugeotu nikdy nevyrovnal.

Foto: Archiv Garáž.cz

Skoro deset let pak byly naftové motory na ústupu, myšlenku obnovili až v devadesátých letech v Rakousku. Volkswagen tehdy disponoval Golfem Kit Car postaveným ze třetí generace a pro místního jezdce Raimunda Baumschlagera homologoval verzi s motorem TDI. Nakonec z toho bylo skvělé páté místo na Semperit rally 1997. O rok později byla vypsaná celá kategorie a Baumschlager se v ní stal mistrem, když ve dvou soutěžích dojel i na stupních vítězů. Soupeři už tehdy měli k dispozici hatchbacky čtvrté generace, ale v sériové verzi.

Foto: Archiv Garáž.cz

V roce 1999 Volkswagen homologoval Kit Car na základech čtvrté generace a rovnou ve dvou verzích. Pro klasickou kategorii Formule 2 tu byl benzínový dvoulitr, ale spolu s ním absolvoval celý proces i dvoulitr TDI. Neil Simpson s ním při debutu na Manx rally 1999 dojel druhý, což byl skvělý výsledek. Ale přiznejme si, že na benzínový Mégane Maxi Kit ztratil propastných deset minut. V Rakousku získali titul bratři Lettnerové, o rok později pak David Doppelreiter. A rázem se s naftovými auty roztrhnul pytel. V Evropě tedy můžete potkat Škodu Octavii i Fabii TDI, Seat Ibiza i Léon TDI, Fiat Stilo JTD atd.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama

Načítám