Hlavní obsah

Automobilky chybovaly, downsizing je nesmysl!

Foto: Archiv Garáž.cz

Minulý týden proběhla automobilovým světem zpráva, že downsizing není ideálním řešením a automobilky se vrátí k větším motorům. Vypadá to, že se v Bruselu probudili a konečně pochopili, že laboratorní měření je prostě laboratorní. Realita je úplně jiná.

Článek

Vypadá to jako úžasná zpráva. Automobilky přestanou vyrábět malé motory a vrátí se k těm velkým. Ale nebude to tak jednoduché. Všechno to odstartovala kauza Volkswagenu, který v Americe podváděl s přídavným softwarem u svých vozů s dieselovými motory. Problém narostl do obřích rozměrů a postupem času se zjistilo, že emisní limity v běžném reálném provozu nesplňuje většina automobilek. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Konečně si někdo uvědomil, že laboratorní normované testy neodpovídají realitě provozu a malé motory s přeplňováním jsou většinu času pod větší zátěží a tím pádem vypouštějí do ovzduší podstatně více emisí, než bylo naměřeno při normovaném testu. Překvapení, co? Ne pro běžné uživatele po celé Evropě, kteří z malých turbomotorů nebyli nadšeni a sami věděli, jak hodně musí při jízdě šlapat na plyn. Jen se tak potvrdilo staré pořekadlo, že motor s větším počtem válců a vyšším objemem využíváte při jízdě méně, než motor malý. Překvapením pak nebyla spotřeba malého turbodieselu nebo turbobenzínu, která se dostávala na úroveň motoru, který měl objem i o litr větší. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Automobilky teď začaly řešit, co s tím. Musí reagovat na změnu metodiky měření, která se chystá od roku 2017 a všechny auta ji budou muset splňovat od roku 2019. Zatím půjde o hodnoty NOx, které se týkají především dieselových motorů, ale o dva roky později už dojde i na CO2 a tady už budou muset zabrat i motory benzínové. Jednou z cest je tedy návrat k větším motorům s více válci a vyšším objemem, které budou mít dostatečný výkon a točivý moment a řidič tak jejich potenciál nebude muset většinu času využívat ze 100%, což se projevuje i na nižším komfortu jízdy. Osobně si ale myslím, že nová metodika měření zapříčiní navýšení množství hybridních vozů či elektromobilů. Už nějakou dobu se mluví o tom, že například Volkswagen nebude pokračovat ve vývoji vznětových motorů a bude se soustředit na hybridy a elektromobily. Zároveň si myslím, že zůstanou zachovány menší pohonné jednotky a k nim se připojí elektromotory. Tím se jednoduše docílí reálného snížení spotřeby i emisí v běžném provozu. 

O které motory bychom mohli přijít? Asi by mohlo dojít ke zrušení v současnosti nejmenších motorů, tedy tříválcových přeplňovaných jednotek o objemu kolem 1,0 litru. Určitě by mohly zůstat pohonné jednotky 1,4 Turbo, které vykazují i v reálném provozu dobré hodnoty spotřeby a tím pádem také emisí CO2, přičemž určitě se nebudeme zlobit, když se k tomu nově vrátí atmosférické zážehové jednotky od dvou litrů výše. Samotný Volkswagen naznačuje první fázi renesance rčení "objem nenahradíš" vypuštěním nových dieselových a benzínových patnáctistovek. Pro příště by stačilo, aby lidé v institucích i automobilkách zapojili selský rozum a místo sezení v kancelářích sedli za volant, kde by si vše pořádně sami vyzkoušeli. 

Reklama

Načítám