Hlavní obsah

Top 5 ostrých offroadů - zapomeňte na Cayenne Turbo!

Foto: Archiv Garáž.cz

Současným automobilovým fenoménem jsou SUV, která se snaží spojit terénní schopnosti s dobrým chováním na silnici, přičemž často nechybějí ani ostré sportovní varianty. My jsme se však podívali na pětici regulérních teréňáků, které byly přiostřené ještě předtím, než to bylo cool.

Článek

Dnešní sportovní SUV jsou z pohledu techniky obdivuhodné stroje. Zvládnou šplhat do výšin v terénu, zároveň ale umějí rovněž ostrou jízdu na silnici, to vše při zachování komfortu pro čtyři cestující a jejich zavazadla. Automobily jako Porsche Cayenne, BMW X6 M či Range Rover Sport SVR jsou úkázkou pokroku, a přestože jejich reálný smysl nám již delší dobou uniká, zákazníci je milují.

Tyto stroje jsou již odpočátku stavěny pro kompromis mezi jízdními vlastnostmi na silnici a mimo ni. Již dříve však existovaly terénní automobily, které měly svou sportovní variantu či s sebou již od počátku nesly auru vysokého výkonu! Pojďme se podívat na pět nejzajímavějších z nich!

Mitsubishi Pajero Evolution

Svět miluje homologační speciály a neustále je adoruje. Až ne tento. Mitsubishi Pajero Evolution vzniklo jako homologační stroj pro Dakar a je s podivem, že se o něj automobilová veřejnost milující Raptory a Géčka 4x42 vůbec nezajímá. Jedná se přitom o pořádný vůz pro drsňáky, oproti běžnému Pajeru má jiné zavěšení s dvojitými lichoběžníky, posílené diferenciály, pohání jej přiostřený 3.5 litrový šestiválec s variabilním časováním ventilů MIVEC a výkonem 280 v 6500 otáčkách, a hlavně, tahle věc má neskutečně rozkošný bodykit s křidélkama na zádi a masivními blatníky! Co víc, kromě automatu byl v nabídce i manuál, stovku tento bolid pokořil za zhruba sedm sekund a v rozletu jej musel brzdit omezovač na 180 km/h. Nechyběl samosvor torsen vepředu i vzadu a můžete si navolit, zda chcete jet s pohonem zadních či všech kol. Myšlenkou bylo dát řidiči maximální kontrolu v jakýchkoliv podmínkách. Jo a nesmíme zapomenout na skvělá sedadla Recaro uvnitř!

Dodge RAM SRT-10

Může být něco více amerického, než pořádně ostrý pick-up? V případě RAMu SRT-10 je třeba přiznat, že jeho terénní schopnosti budou minimální, zejména když jsou poháněna pouze zadní kola. Přesto je to užitkový stroj, do kterého někdo narval motor ze supersportu (přestože původně si onen supersport vypůjčil motor z pick-upu, aby se nám to krásně zacyklilo). Tento dělnický muscle car je poháněn 8,3 litrovým desetiválcem s výkonem 500 koní a točivým momentem 712 N.m! Zkuste si s tímto strojem, jehož hmotnost dosahovala až více než 2,5 tuny, zrychlit z klidu na sto kilometrů v hodině za něco málo přes 5 sekund či jet 250 km/h! On to umí, jen to bude boj o život. Tento nejrychlejší pick-up světa byl nabízen se čtyřstupňovým automatem, správný magor ale vyžaduje šestistupňový manuál se zahlou tyčí řadičky, který byl rovněž k dispozici!

Lamborghini LM002

Udělat offroad poháněný dvanáctiválcem ze slavného supersportu, to chce hodně šílenství. Jenže v Itálii je všechno možné, a tak při návrhu vojenského vozidla použilo Lamborghini agregát o objemu 7,2 litrů z Countache! Rambo-Lambo, jak se vozu přezdívalo, bylo vyráběno až do roku 1993, mělo pětistupňový manuál a nádrž na 290 litrů! Sosalo z ní totiž jako slon z jezera...A že je tohle auto s hmotností 2,7 tuny málo sportovní? To se snažila automobilka vyvrátit v roce 1988, kdy modifikované LM002 poslala na závodní tratě. Výrazně odlehčený automobil dostal doping na 600 koní a Sandro Munari jej protáhl jak na Dakaru, tak na rally faraonů v Egyptě!

Mercedes-Benz 500 GE 6.0 AMG

Je tomu již 23 let, co začal Mercedes poprvé nabízet legendární třídu G v úpravě od AMG. Nešlo však o variantu G 36 se šestiválcem a 272 koňmi, ale o 500 GE 6.0 AMG. Tato verze se šestilitrovým osmiválcem M117 se chlubila 331 koňmi a točivým momentem 460 N.m, přičemž započala dlouhou řadu přiostřených géčkových modelů. Nyní se jedná o extrémně vzácný vůz, kterých údajně vzniklo velmi málo - hovoří se o 10 kusech.

GMC Typhoon a Syclone

Perlička na závěr - americké GMC se rozhodlo, že upraví jejich malý offroad a pick-up tak, aby byl vážně rychlý. Tím vznikla dvojice GMC Syclone a Typhoon, což jsou zároveň jediné přeplňované stroje z tohoto výběru. Jejich šestiválec o objemu 4.3 litry totiž dostal turbo od Mitsubishi a mezichladič Garrett! To vše v roce 1992. Výsledkem bylo 280 koní a 488 N.m v nepříliš velkých vozech. Ve své době tyto stroje se čtyřstupňovým automatem zrychlovaly na stovku lépe, než Ferrari 348ts. Dle nezávislých měření zdolali Syclone a Typhoon stovku za 5,1 až 5,8 sekund. Samozřejmostí byl pohon všech kol s 65% výkonu na zadních kolech, Typhoon dokonce dostal také automatickou regulaci výšky zádě. Dnes se jedná o sběratelské kousky.

Reklama

Načítám